کد مطلب:68039 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

زندگی مردان بزرگ











محبی، مؤلف «خلاصة الاثر»، در شرح حال «شیخ بهاءالدین عاملی» می گوید:

شیخ سزاوارترین كس است كه اخبارش گفت شود و مزایایش بازگو گردد و فضایل و بدایع وجودی او را ارمغان مردم جهان سازند...

ژان ژاك روسو، در كتاب تربیتی «امیل» می گوید:

من خوشتر دارم برای شروع به مطالعه در قلب بشر شرح زندگی خصوصی مردان بزرگ را بخوانم.

از این رو یكی دیگر از نتایجی را كه من از شناساندن اینگونه مردان در نظر دارم، همین آموزندگی و شخصیت سازی و همت پروری و افق آفرینی و جوهر بخشیی است كه از مطالعه ی كارها و كوششهای اینان عاید نسل جوان می شود.

آری، برای مطالعه ی جوانان، هیچ چیز بهتر از شرح حال بزرگان نیست، زیرا وجود نوابغ، نمونه ی مجسم كلیه ی فضایلی است كه ما می خواهیم با نصایح و دستورهای خود، به فرزندان امروز تعلیم دهیم.

«قرآن كریم» نیز سرگذشت امتها و افراد را آورده است، تا شرح زندگانی و عاقبت نیك خوبان و نیكان و كوشندگان، سازنده باشد و پایان كار و سوء عاقبت بدان و بدرفتاران و هلاك شدگان و اهمالگران بر حذر دارنده.

با توجه به سخن محبی كه نقل شد، زندگی «صاحب الغدیر» نیز شامل نوادر

[صفحه 339]

احوال و اتفاقات طرفه و حكایات آموزنده ی بسیار بود. احوالی و چگونگیهایی در جهت تأییدات معنوی و گشایشهای غیبی در كار او، و هم احوالی از آن دست كه مربوط است به فداكاریهای ژرف در طلب علم وبه چنگ آورن مآخذ و عشق سوزان به ادامه ی راه. من شنیده ام كه چهار تن از محققان عرب، سرگرم نوشتن شرح زندگانی او هستند در چهار بخش، از جمله بخشی مربوط است به همین احوال و قضایا. و این احوال در آن كتاب از كسانی روایت خواهد شد كه سالیانی دراز با او مصاحب و معاشر بوده اند. بنابراین مستند خواهد بود. و من اكنون حتی از ذكر قضایایی كه خود از آنها آگاهم می گذرم، تا این قسمت را در آن نوشته- كه امید است جامع باشد- بخوانیم.



صفحه 339.